مقالات

گاز زدایی التراسونیک

***کلیه حقوق مقالات درج شده در سایت نیوسادسازه متعلق به این شرکت است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد*** 

 

گاز زدایی التراسونیک

اساس کار

امروزه با پیشرفت صنعت ماشین‌کاری، نیاز برای تمیز نمودن سطوح پس از ماشین کاری بسیار زیاد شده است. بخصوص برای قطعات حساس که نیاز به کیفیت سطح بالا یا تلرانس های بسیار دقیق دارند این نیاز شدت می‌یابد. یکی از روش‌های جدید برای تمیز نمودن سطوح ماشین کاری شده، شستشوی التراسونیک می باشد. هدف این مقاله معرفی کاربردها واساس کار گاز زدایی اولتراسونیک می‌باشد.
اساس کار دستگاه‌های شستشوی التراسونیک ایجاد کاویتاسیون درون مایع می باشد. هنگامی که حباب‌های خلإ درون مایع ایجاد می‌شود، اگر درون مایع گاز محصور شده باشد این گازها جای حباب‌های خلا را می‌گیرند و عملیات شستشو به درستی صورت نمی‌گیرد. اما هنگامی که درون مایع گاز وجود نداشته باشد، پس از ایجاد حباب‌های خلا در اثر کاویتاسیون، مولکول‌های مایع جای حباب‌های خلا را با سرعت زیاد می‌گیرند. از برخورد این مولکول‌ها که دارای سرعت زیادی هستند با سطح جسم، پیوند میان چربی و سطح از بین می‌رود و چربی از سطح جدا می‌شود. قابل ذکر است هنگامی که از ماده شوینده استفاده شود، این عملیات بهبود می‌یابد. بنابراین هرگاه مایع دستگاه شستشوی التراسونیک قبل از استفاده، گاز زدایی شود، عملیات شستشو بهتر صورت می‌گیرد. گاز زدایی اولتراسونیک پس از هر مرتبه تعویض آب درون مخزن آلتراسونیک باید انجام شود.

همانطور که در شکل نشان داده شده است، هنگامی که بر اثر ارتعاش ترنسدیوسر، درون مایع کاویتاسیون اتفاق می‌افتد، اگر مایع گاز زدایی نشود، حباب‌های هوا وارد حباب خلإ می‌شوند و اثر خلإ را خنثی می‌کنند. اما اگر قبل از شستشو مایع گاز زدایی شده باشد، حباب‌های خلإ رشد کرده و در اثر فشار بالای خلإ که ایجاد می‌شود، مولکول‌های آب با سرعت زیاد جایگزین آن می‌شود که بر اثر برخورد مولکول‌های آب با سطح قطعه کثیف همانطور که گفته شد، ارتباط چربی‌ها با سطح جسم قطع می‌گردد. از آنجایی که اندازه این حباب‌ها بسیار کوچک می‌باشد، چربی‌ها و کثیفی‌های بسیار کوچک را نیز می‌توان با این روش تمیز نمود.

 


گاز زدایی التراسونیک چگونه انجام می‌شود؟

هنگامی که مایع تمیز وارد مخزن می‌گردد، مقدار بسیاز زیادی حباب هوا درون این مایع به دام می‌افتد. حباب‌هایی که دارای اندازه بزرگ هستند توسط نیروی بویانسی که به آن‌ها وارد می‌شود، به سطح مایع نزدیک می‌شوند و سپس از آب جدا می‌شوند. اما حباب‌هایی که اندازه کوچکی دارند، به علت نیروی بسیار کم بویانسی، قادر به حرکت به سمت سطح مایع نیستند. هنگامی که ترنسدیوسر التراسونیک روشن باشد، همانطور که گفته شد درون مایع حباب‌های خلإ ایجاد می‌کند و حباب‌های هوا که درون مایع هستند وارد این حباب‌های خلإ می‌شوند و حباب‌های بزرگ هوا را تشکیل می‌دهند. بنابراین با این کار حباب‌های کوچک تبدیل به حباب‌های بزرگ می‌شوند (چندین حباب هوای کوچک وارد یک حباب خلإ می‌شوند و حباب‌های بزرگ هوا را بوجود می‌آورند) در این حالت نیروی بویانسی بر سایر نیرو های وارده به حباب غالب می‌شود وحباب را به سطح آب نزدیک و سپس خارج می‌نماید.


مراحل گاز زدایی التراسونیک:

گرم نمودن مایع تا دمای 60 درجه سانتیگراد
اضافه نمودن ماده شوینده مربوطه
روشن نمودن ترنسدیوسر های التراسونیک به مدت 10 دقیقه بدون حضور قطعه و سبد.
از جمله کاربرد های گاز زدایی اولتراسونیک عبارتند از:
افزایش بازده و کیفیت شستشوی اولتراسونیک
گاز زدایی روغن و روان‌کننده‌ها قبل از پمپاژ به منظور کاهش کاویتاسیون و خوردگی پره پمپ
گاز زدایی مایع قبل از اندازه گیری ذرات معلق، به منظور کاهش خطای اندازه گیری
رعایت نکات زیر به گاز زدایی التراسونیک کمک می‌نماید.
استفاده از ترنسدیوسرهای با سطح زیاد
کاهش فشار گاز بالای مخزن شستشو
گرم نمودن مایع شستشو
جلوگیری از اغتشاش آب
استفاده از تانک با سطح آزاد بزرگ

 

 
آدرس: تهران خیابان آزادی بین خوش و آذربایجان روبروی وزارت کار نبش کوچه کامیاران پلاک 250 واحد 15
تلفن: 66833349-021 
فکس: 66833352-021
همراه: 09121859068 - محمد برزگری 
ایمیل: info@newsadsazeh.com